نقش اسباب بازی در رشد کودکان

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

همانطور که می‌دانید بازی کردن یکی از نیازهای اولیه و از ویژگی‌های جداناپذیر کودکان می‌باشد. نقش بازی در رشد کودکان اعم از رشد اجتماعی، عاطفی، ذهنی و فکری کودک بسیار زیاد و مهم می‌باشد، از همین رو از دوران نوزادی تا کودکی بازی و اسباب بازی باید جزء وسایل جدانشدنی برای کودک باشد که والدین باید تهیه آن را حتما در نظر داشته باشند. بازی کردن با انواع اسباب آن که در سن‌های مختلف نوزادی تا کودکی متفاوت است در رشد ذهنی و جسمی کودک تاثیر زیاد و حتمی دارد. در اینجا می‌خواهیم نقش اسباب بازی در رشد کودکان را برای شما بررسی کنیم و کمی دقیق‌تر به انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودک بپردازیم. اسباب بازی در واقع در بازی کردن به کودک کمک می‌کند تا بازی مورد علاقه‌اش را بهتر انجام دهد و بتواند مهارت‌هایی را کسب کند.

نقش اسباب بازی در رشد کودکان


  • باعث تقویت مهارت‌های حرکتی کودک می‌شود.
  • راه رفتن، دویدن، در دست گرفتن و کنترل اجسام، پرورش ماهیچه‌ها و اندام‌های حرکتی و تسلط بر حرکات را تقویت می‌کند.
  • باعث تقویت و پرورش مفاهیم شناختی کودک می‌شود.
  • درست و غلط را می‌آموزد. با مفاهیمی مانند شناخت رنگ‌ها، اشکال مختلف، طرح‌های متفاوت و شمارش اعداد آشنا می‌شود.
  • باعث تقویت و پرورش روابط و مفاهیم اجتماعی کودک میشود.
  • مهارت‌های زبانی و حرف زدن کودک تقویت می‌شود. قوانین اجتماعی و قانون‌ها را یاد می‌گیرد.
نقش اسباب بازی در رشد کودکان
نقش اسباب بازی در رشد کودکان

حال که با نقش اسباب بازی در رشد کودک آشنا شدید، پیشنهاد ما به شما خرید انواع بازی و سرگرمی‌ مناسب برای کودک خود با قیمتی مناسب و جنسی درجه یک از فروشگاه اینترنتی سیسمونی بدو نی نی در نمونه‌های زیر می‌باشد.

اسباب بازی برای سنین مختلف کودک


کودکان در سن نوزادی تا یک سالگی در حال محک زدن حواس پنجگانه خویش هستند. اسباب بازی از تولد تا یک سالگی نوزاد در واقع به تقویت حواس نوزاد کمک می‌کند و باعث شناخت محیط اطراف برای نوزاد و تقویت شنوایی، بینایی، چشایی، بویایی و حس لامسه می‌شود.

اسباب بازی‌های مناسب این سن شامل اسباب بازی‌های موزیکال، اسباب بازی‌های جغجغه‌ای، کتاب‌های تصویری با جنس‌های مختلف، عروسک‌های کوچک نرم و قابل شستشو، عروسک‌های متحرک و آموزشی، انواع آویزهای تخت و گهواره کودک و هر چیزی که به تقویت حواس نوزاد کمک کند، می‌باشد.

کودکان در سن 1 سالگی به بعد دیگر به حرکات و اعضای بدن‌ (حرکات دست و پا) مسط می‌شوند و می‌توانند آنها را کنترل کنند. بنابراین دیگر بازی‌های پیشرفته‌تر مانند انواع پازل، خانه‌سازی و انواع بازی‌های جنبشی و حرکتی همراه با کودکان دیگر را می‌توانند انجام بدهند. این بازی‌ها کودک را سرگرم می‌کند و باعث رشد کودک در برقرار کردن ارتباط با دیگران می‌شود.

اسباب بازی برای سنین مختلف کودک
اسباب بازی برای سنین مختلف کودک

اسباب بازی‌های کودک تا یک سالگی


کودک در چند ماه ابتدایی همه چیز برایش جالب است و با هر کاری که می‌کند و با هر بار دست و پا زدن در واقع در حال شناسایی محیط اطراف می‌باشد. برای نوزاد حتی دست و پای خودش هم جذاب و جالب است. نوزاد دوست دارد هر چیزی را در دست بگیرد و با حس لامسه اطرافش را درک می‌کند. زیرا بینایی نوزاد در اوایل تکمیل نشده است و قادر به تشخیص رنگ‌ها نیستند. در ماه‌های بعدی که نوزاد قادر به تشخیص رنگ‌ها شد در این زمان اسباب بازی‌هایی که دارای رنگ‌های بیشتری هستند مناسب برای کودک است.

یک کار دیگری که نوزادان در اوایل زیاد انجام می‌دهند این است که هر چیزی را که بتوانند در دست بگیرند یا نزدیک دهانشان باشد به دهان می‌برند. کودک با به دهان بردن اجسام حس چشایی خود را محک میزند و در واقع یک راه شناسایی اجسام برای کودک است. بنابراین توصیه می‌شود اجسام کوچک و تیز و یا برنده را از اطراف کودکتان دور کنید، زیرا به دهان بردن این اجسام ممکن است باعث خفگی و آسیب نوزاد شود. از طرف دیگر عروسک‌های بزرگتر و با قابلیت شستشو بهترین اسباب بازی‌هایی هستند که می‌توانید در کنار کودکتان بگذارید، تا از عفونت و مریض شدن کودکتان نیز جلوگیری کنید.

خوشبختانه اسباب بازی‌هایی که امروزه مخصوص نوزادان تولید و عرضه می‌شوند این اصول را رعایت می‌کنند. از جمله انواع تشک‌های بازی مخصوص نوزاد و یا آویزهای تخت نوزاد. این اسباب بازی‌ها عموما دارای عروسک‌های جداشونده و قابل شستشو هستند. از دیگر مشخصات این اسباب بازی‌ها داشتن رنگ‌های شاد و متنوع و موزیکال بودن آنهاست.

اسباب بازی‌های کودک تا یک سالگی
اسباب بازی‌های کودک تا یک سالگی

انواع تشک بازی کودک

تشک بازی نوزاد در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و زیبایی عرضه می‌شوند. این تشک‌های بازی برای کودک از 3 ماهگی تا حدود 3 و 4 سالگی کودک قابل استفاده هستند. این تشک‌ها معمولا دارای طرح‌هایی با رنگ‌های شاد و جذاب برای کودک تولید می‌شوند. همچنین قابلیت شستشو دارند و دارای جنس نرم و لطیف مناسب با پوست حساس کودک هستند.

از مزیت‌های تشک بازی کودک این است که یک محیط امن و راحتی برای کودک فراهم می‌آورد. کودک روی تشک بسیار سرگرم می‌شود و والدین می‌توانند خیالشان از کودکشان زمانی که روی تشک است، راحت باشد. از دیگر امکانات این تشک‌های بازی موزیکال بودنشان است. این تشک بازی موزیکال با داشتن پیانو و ارگ برای کودک بسیار جذاب هستند. زیرا پیانو معمولا در یک طرف تشک قرار داد که کودک با فشار دادن دکمه‌ها و دست و پا زدن می‌تواند آهنگ و موسیقی بشنود. شنیدن آهنگ کودک را به بازی کردن بیشتر تشویق می‌کند و در تقویت شنوایی نوزاد نیاز بسیار موثر است.

از ویژگی‌های دیگری که این تشک‌ها دارند، داشتن آویزهایی در بالای تشک دارند. این آویزها به وسیله حلقه‌هایی در بالای تشک وصل هستند. آویزها را عروسک‌های مختلف با طرح‌های مختلف حیوانات و … تشکیل می‌دهند و عروسک‌ها به شکل دندانگیر و یا آینه‌های کوچک و یا عروسک‌های جغجغه‌ای می‌باشند. همه این عروسک‌ها قابل جداشدن و قابل شستشو هستند. کودک با در دست گرفتن این عروسک‌ها و به دهان بردنش سرگرم می‌شود و بازی می‌کند. با رشد کودک قادر به تشخیص رنگ‌های عروسک‌ها و طرح‌هایشان می‌شود. حس بینایی نوزاد هم تقویت می‌شود.

انواع آویز تخت کودک


آویز تخت نوزاد جز دسته اسباب بازی حساب می‌شود و برای نصب بر روی تخت نوزاد بسیار مناسب و جذاب برای کودک می‌باشد. آویزهای تخت نیز دارای انواع مختلفی هستند و طرح‌های متفاوتی برای کودکان عرضه می‌شوند. این آویزهای تخت به راحتی در بالای تخت نوزاد قابل نصب شدن هستند و دارای عروسک‌های گردان با جنس پولیشی و نرم و قابل شستشو نیز هستند. عروسک‌های آویز تخت اصولا قابل جدا شدن نیز هستند و کودک به تنهایی می‌تواند با آن عروسکها بازی کند.

آویزهای تخت موزیکال در بالای تخت نوزاد در آرامش کودک در هنگام بیداری و در به خواب رفتن کودک بسیار کمک می‌کند. عروسک‌های رنگی و گردان و موزیکال آن نیز در تقویت حواس نوزاد (حس شنوایی و بینایی) بسیار موثر است.

انواع عروسک‌های جغجغه‌ای و آموزشی


انواع عروسک جغجغه ای و پولیشی جز دسته اسباب بازی‌ها برای کودکان وجود دارد. با تکان دادن این عروسک‌ها و یا فشردن آنها صدا تولید می‌شود و باعث تقویت حس شنوایی کودک می‌شود. رنگ‌های این عروسک‌ها در تقویت حس بینایی کودک موثر است و با در دست گرفتن آنها حس لامسه کودک نیز تقویت می‌شود.

عروسک‌ها و اسباب بازی‌های آموزشی نیز در به چالش کشیدن کودک و رشد فکری کودک بسیار موثر است. کودک با بازی کردن با این اسباب بازی‌های آموزشی رنگ‌ها و طرح‌ها و اشکال متفاوت را یاد می‌گیرد.

انواع عروسک‌ برای کودک
انواع عروسک‌ برای کودک

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، مرجعی کامل برای خرید سیسمونی کودک می‌باشد. فروشگاه ما از کارشناسان زبده‌ای برخوردار می‌باشد که به شما در خرید لوازم سیسمونی نوزاد به صورت آنلاین راهنمایی می‌کنند و از طرف دیگر مقالات معتبری در این سایت وجود دارد که به شما در فرزندپروری و بارداری مانند مقاله آمادگی مادر قبل از بارداری کمک شایانی می‌نماید.

سوالات متداول


نقش اسباب بازی در رشد کودکان چیست؟

  • تقویت حواس 5گانه کودک (شنوایی، بینایی، بویایی، چشایی و لامسه)
  • تقویت و پرورش خلاقیت در کودک
  • شناخت بهتر محیط اطراف
  • توانایی تشخیص شباهت و تفاوت بین اجسام مختلف
  • قابلیت تشخیص صداهای مختلف و تفاوت آنها
  • تشویق برای کار گروهی در سنین بالاتر
  • ایجاد حس رقابت و یا مسئولیت‌پذیری برای کودک
  • تخلیه انرژی کودک و ایجاد آرامش در کودک

اسباب بازی مناسب از نوزادی تا یک سالگی چیست؟

  • اسباب بازی‌های موزیکال و جغجغه‌ای
  • کتاب‌های تصویری با جنس‌های مختلف
  • عروسک‌های کوچک نرم و قابل شستشو
  • عروسک‌های متحرک و آموزشی
  • انواع آویزهای تخت و گهواره کودک

چه بازی‌هایی برای سن یک سالگی به بعد برای کودک مناسب است؟

انواع پازل، خانه‌سازی و انواع بازی‌های جنبشی و حرکتی همراه با کودکان، برای کودک یک سال به بالا مناسب است زیرا، این بازی‌ها کودک را سرگرم می‌کند و باعث رشد کودک در برقرار کردن ارتباط با دیگران می‌شود.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *