ختنه نوزاد و مراقبتهای بعد از ختنه

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

بعد از تولد نوزاد پسر عمل ختنه یکی از کارهای مهم و بااهمیت برای نوزاد است. در ایران عمل ختنه بیشتر به دلایل مذهبی برای نوزادان انجام می‌شود. ولی امروزه به دلیل فواید ختنه در کشورهای دیگر دنیا نیز از جمله آمریکا هم این عمل انجام می‌شود. به دلیل اهمیت ختنه نوزاد و مراقبت‌های بعد از آن والدین باید بهترین تصمیم را در مورد زمان ختنه و روش ختنه کردن نوزادشان بگیرند. زیرا عمل ختنه تاثیر مستقیم بر زندگی آینده نوزاد دارد. در صورت درست انجام نشدن عمل ختنه از نظر روحی و روانی و جسمی تاثیر منفی بر کودک می‌گذارد.

بهترین زمان انجام عمل ختنه


ختنه به عملی گفته می‌شود که در آن پوست اضافه سر آلت تناسلی برداشته می‌شود. این عمل توسط پزشک متخصص اطفال و یا جراح عمومی می‌تواند انجام شود. مسئله مهم در انجام عمل ختنه زمان مناسب با نظر پزشک برای انجام آن است.

بر سر بهترین زمان برای ختنه نظرهای گوناگونی وجود دارد، ولی همگی براین نظر موافقند که بهترین زمان ختنه از 1 تا 3 ماهگی نوزاد است. در کل عمل ختنه برای نوزاد را بهتر است تا قبل 1 سالگی انجام شود تا نوزاد خاطره ختنه را به یاد نیاورد و از نظر روحی آسیب نبیند. به غیر از آن عفونت‌های ادراری در نوزادن قبل از 1 سالگی شایع‌تراست. برای جلوگیری از آن عمل ختنه را حتما در این زمان برای نوزاد انجام دهید. عمل ختنه قبل از 1 سالگی با بی حسی انجام می‌شود ولی در سنین بالاتر باید با بیهوشی کامل و در اتاق عمل انجام شود.

بهترین زمان انجام عمل ختنه
بهترین زمان انجام عمل ختنه

روش های انجام ختنه


ختنه به دو روش حلقه و جراحی برای کودک انجام می‌شود. روش‌های انتخابی بستگی به سن نوزاد دارد. ختنه به روش حلقه برای نوزادان کمتر از 3 ماهگی انجام می‌شود. در این روش از یک حلقه استفاده می‌شود و با نخ محکم دور پوست بسته می‌شود. پوست بعد از 10 روز خشک می‌شود و می‌افتد.

ختنه به روش جراحی برای نوزادان بالاتر از 3 ماهگی است و نوزاد جراحی می‌شود و پوست اضافه برداشته و بخیه زده می‌شود. ختنه به هر روشی انجام شود مراقبت‌های بعد از آن بسیار مهم است. در صورت عدم مراقبت صحیح از نوزاد، نوزاد ممکن است دچار عوارضی شود.

شایع ‌ترین عارضه بعد از عمل ختنه تنگی مجاری ادراری می‌باشد و ممکن است تا چند سال ادامه پیدا کند. اما این عارضه با رعایت بهداشت و مراقبت‌های لازم بعد از عمل قابل پیشگیری است. برای پیشگیری بهتر است تمام موارد را بعد از عمل را بطور کاملا صحیح و با دقت انجام دهید.

انجام ختنه
انجام ختنه

ختنه نوزاد و مراقبت های بعد از ختنه


  • تعویض پوشک نوزاد هر 2 ساعت یک بار
  • شستن محل ختنه نوزاد و خشک کردن بعد از هر بار تعویض
  • چرب کردن محل جراحی تا 4 ماه با ویتامین آد و وازلین
  • دادن شیر یا مایعات بیشتر به نوزاد برای رقیق تر شدن ادرار
  • گذاشتن پارچه نخی بین پوشک و محل جراحی تا یک ماه
  • در صورت دیدن چند قطره خون یا ترشح آن را با آب بشورید و خشک کنید.
  • در صورت دیدن خونریزی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر تا 8 ساعت بعد از ختنه نوزاد ادرار نکرد به پزشک مراجه کنید.
مراقبت های بعد از ختنه
مراقبت های بعد از ختنه

فواید ختنه


  • کاهش عفونت ادراری در نوزادان پسر تا یک سالگی با عمل ختنه
  • کاهش سرطان برای مردان
  • کاهش ابتلا به عفونت‌های جنسی مانند ایدز و کاهش عفونت پوست آلت
  • کاهش سرطان دهانه رحم برای همسران مردان

در وب سایت ما مقالات معتبری برای مطالعه در اختیار شما قرار دارد. اگر شما می‌خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید دیگر مقالات این سایت همچون واکسن زدن نوزاد و شنوایی نوزاد را مطالعه نمایید.

برای بهترین خرید سیسمونی کودک به فروشگاه آنلاین ما مراجعه کنید. در سیسمونی فروشی بدو نی نی امکان خرید لوزام سیسمونی نوزاد با بهترین قیمت و کیفیت برای شما عزیزان مهیا است. وب سایت ما مجموعه کاملی از محصولات همراه با راهنمای خرید، تخفیف، ارسال رایگان و پرداخت درب منزل را برای شما والدین عزیز در نظر گرفته است.

سوالات متداول


بهترین زمان برای انجام عمل ختنه چیست؟

بهترین زمان ختنه از 1 تا 3 ماهگی نوزاد است. در کل عمل ختنه برای نوزاد را بهتر است تا قبل 1 سالگی انجام شود تا نوزاد خاطره ختنه را به یاد نیاورد و از نظر روحی آسیب نبیند.

انجام ختنه به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

ختنه به دو روش حلقه و جراحی و بسته به سن نوزاد انجام می‌شود. ختنه به روش حلقه برای نوزادان کمتر از 3 ماهگی و به روش جراحی برای نوزادان بالاتر از 3 ماهگی انجام می‌شود.

ختنه چه فوایدی دارد؟

از فواید ختنه می‌توان به کاهش عفونت ادراری در نوزادان پسر تا یک سالگی، کاهش سرطان برای مردان، کاهش ابتلا به عفونت‌های جنسی مانند ایدز و کاهش عفونت پوست آلت و کاهش سرطان دهانه رحم برای همسران مردان اشاره نمود.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *