نقش بازی در رشد کودکان

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

بازی و بازی کردن برای کودک یکی از مهمترین نیازهای او می‌باشد. بازی کردن برای کودک به پرورش و تقویت قوای او از نظر جسمی و روانی از جهات گوناگون می‌انجامد. کودک با بازی کردن برای اولین بار با دنیای پیرامونش ارتباط برقرار می‌کند، با اطرافیان و اشیا و مفهوماتی مانند شکست، پیروزی، شادی، ناراحتی و … آشنا می‌شود و کم کم قادر به درک آنها می‌گردد. در حین بازی کردن خلاقیت، منطق و استدلال کردن و مسئولیت‌پذیری و مدیریت و … بسیاری از مفاهیم دیگر را هم کسب می‌کند. بنابراین نقش بازی و سرگرمی‌های مناسب برای کودک در رشد همه جانبه آن بسیار اهمیت دارد و کمک به کودک و کنترل او در بازی‌هایی که انجام می‌دهد بر عهده والدین می‌باشد.

در واقع کودک مثل یک کاغذ یا یک لوح سفید است و با بازی کردن نقش و نگار می‌پذیرد. این نقش و نگارها همان شخصیت کودک است که در حال شکل گرفتن می‌باشد و در طی بازی با افزایش سن یک مسیر و یا الگوریتمی را طی می‌کند که روز به روز در حال پیشرفت است و در همه زمینه‌ای از نظر فکری و عاطفی و اجتماعی و البته جسمی رشد و پرورش پیدا می‌کند. در بازی‌های کودکان و آرزوها و نقش‌هایی که بازی می‌کنند شاید آرزوها و نقش‌های آینده‌شان بشود. کودک با بازی کردن با پیرامون و اطرفیانش ارتباط برقرار می‌کند و با احساسات کودکان همسان خود و فکر و ذهن آنها نیز رابطه برقرار می‌کند و این دنیای بسیار مفید و زیبایی برای کودگ در آن لحظه می‌باشد.

نقش بازی کردن در رشد اجتماعی کودک


ارتباط برقرار کردن با دیگران و کسب مهارت‌های اجتماعی توسط کودک را رشد اجتماعی می‌گویند. کودکان بازی‌هایشان را به صورت فردی و یا گروهی انجام می‌دهند. کودک قبل از یک سالگی بیشتر دوست دارد به تنهایی بازی کند. اوج بازی کودک در این سن با افراد خانواده می‌باشد. بعد از یک سالگی کم کم کودک به بازی کردن در کنار دیگران و همسالان خود اشتیاق نشان می‌دهد. ولی باز هم بصورت انفرادی مانند با هم دویدن و نگاه کردن و گوش کردن بازی می‌کند.

بعد از دو سالگی کودک با همسان خود ارتباط برقرار و به صورت گروهی با هم بازی می‌کند. بازی کودکان در این سن دیگر دارای رابطه و قانون‌های کوچکی است و الگوریتم خاصی را پیدا می‌کند. کودک در این سن نقش‌های گوناگونی مانند پدر، مادر، دکتر، مریض و معلم و شاگرد و … را بازی می‌کند. در خلال این نقش‌ها کودک احترام، مدیریت، احساس مسئولیت و سپاسگزاری و خیلی از مفاهیم ابتدایی و ارزشمند را کسب می‌کند.

هر چقدر کودک مهارت‌های اجتماعی بیشتری را کسب کند در مدرسه و آینده، دوست پیدا کردن و ارتباط با معلم و در کل جامعه را بهتر یاد می‌گیرد و برایش آسان‌تر می‌شود.

نقش بازی کردن در رشد اجتماعی کودک
نقش بازی کردن در رشد اجتماعی کودک

نقش بازی کردن در رشد جسمانی کودک


بازی کردن کودک باعث هماهنگی بین اعضای بدن کودک می‌شود و این هماهنگی و رشد سیستم بدنی کودک همان رشد جسمانی کودک نامیده می‌شود. شما تصور کنید که کودکتان با بازی کردن برای اولین بار عضلات بدنش را به حرکت در می‌آورد که این اولین حرکات برای والدین هم بسیار شیرین می‌باشد. علاوه بر آن بازی و حرکت در سلامتی و امتحان سیستم تنفسی و گردش خون و قلب و … کودک نیز تاثیر بسزایی دارد.

کودک با بازی کردن عضلات بزرگ خود را تکان می‌دهد و با حرکات عضلات بزرگ، عضلات کوچکتر نیز به حرکت در می‌آیند و تقویت می‌شود. با تقویت عضلات کوچک کودکان و هماهنگی بین آنها، کودکان یاد می‌گیرند که از دست‌ها و پاهای خود بهتر استفاده کنند و کارهای کوچک و جزئی‌تر را با تسلط بهتری انجام دهند. در حین پرتاپ توپ و یا لی لی کردن و بازی‌های دیگر هماهنگی بین حرکات دست و پا و چشم هایش را هم یاد می‌گیرد و همه اینها برای یادگیری‌های آینده کودک بسیار مفید و ارزشمند می‌باشد.

نقش بازی کردن در رشد جسمانی کودک
نقش بازی کردن در رشد جسمانی کودک

نقش بازی در رشد عاطفی کودک


بازی کردن کودکان سبب رشد عاطفی کودکان نیز می‌شود. به این صورت که زمینه‌ای می‌شود که احساسات خود را بیان کنند و یاد بگیرند احساسات متفاوت خود را بروز دهند و تخلیه کنند. در بازی کردن، کودک در واقع خواسته‌های درونی خویش را نشان می‌دهد. موجب ابراز احساسات متفاوت خشم و ترس و غم اندوه و نگرانی‌هایی که احیانا کودک ممکن است داشته باشد، می‌شود. کودک هیجانات خود را از طریق بازی می‌تواند نشان دهد و این امر باعث کاهش تنش‌های عاطفی او می‌شود.

طراحی، موسیقی، نقاشی و یا بازی با گل و خمیر در بیان احساسات کودک بسیار موثر است. کودک با نقش‌هایی که بازی می‌کند، می‌تواند ترس‌ها و آرزوهایش را بیان کند. با تخیل و به وجود آوردن نقش‌ها و بازی کردن آنها در واقع می‌تواند کنترل بیشتری در بازی‌ها و رفتارش با دیگران داشته باشد و کودک می‌تواند بلندپروازی هایش را در بازی‌هایش نمایان کند.

نقش بازی در رشد ذهنی و خلاقیت


  • کودک در حین بازی یاد می‌گیرد از فکرش استفاده کند و آن را پرورش دهد.
  • استفاده از اسباب بازی و بازی‌های آموزشی کمک بسیاری در این زمینه می‌کند که در این رابطه می‌توانید به مقاله نقش اسباب بازی در رشد کودکان رجوع کنید.
  • کودکان در دنیای خود می‌توانند دنیایی را با شخصیت‌های مختلف خلق کنند و رابطه بین آنها را هم مشخص کنند.
  • خلاقیت در کودکان بسیار مهم و ارزشمند است و باعث رشد فرآیند فکری و یادگیری کودکان می‌شود.
  • کودک با بازی و امتحان راه‌های مختلف مانند چشیدن، دیدن، لمس کردن و بوییدن مفاهیم مختلف شناختی را یاد می‌گیرد.
  • مفاهیمی مانند رنگ‌ها، شکل‌ها و ترتیب را یاد می‌گیرد. برای کودک تمام این مفاهیم و استدلال‌ها ناشناخته و جدید است.
  • با بازی و به کارگیری فکر با همه این مفاهیم آشنا می‌شود و یاد می‌گیرد و در پایان به ذهن می‌سپارد.
نقش بازی در رشد ذهنی و خلاقیت
نقش بازی در رشد ذهنی و خلاقیت

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، مرجعی کامل برای خرید سیسمونی کودک می‌باشد. در فروشگاه ما امکان خرید لوازم سیسمونی نوزاد به صورت آنلاین وجود دارد که کار را برای شما والدین عزیز بسیار راحت و لذت بخش کرده است. شما می‌توانید جهت تهیه انواع لوازم ریز و درشت همچون انواع اسباب بازی‌های باکیفیت برای کودک دلبندتان از کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

خرید انواع سرگرمی و اسباب بازی کودک در فروشگاه بدو نی نی در نمونه‌های زیر برای کودک دلبندتان به صورت آنلاین و حضوری امکان‌پذیر است.

سوالات متداول


نقش بازی در رشد کودکان چیست؟

  • سرگرمی و آرامش کودک
  • تخلیه انرژی کودک و بیان احساسات درونی
  • بیان احساس شادی و غم و ترس و شکست و …
  • هماهنگی بین کارکرد اندام‌های مختلف بدن (دست‌ها و چشم و شنوایی و لامسه و بویایی و …)
  • یاد گرفتن مفاهیم شناختی مانند رنگ‌ها، اشکال و حیوانات …
  • کمک به خواب رفتن کودک و ایجاد آرامش در کودک و آسایش والدین

کودک از چه سنی تمایل به بازی گروهی دارد؟

کودک قبل از یک سالگی بیشتر دوست دارد به تنهایی بازی کند. بعد از یک سالگی کم کم کودک به بازی کردن در کنار دیگران و همسالان خود اشتیاق نشان می‌دهد.

نقش بازی در رشد عاطفی کودک چیست؟

  • بازی کردن کودکان زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا آنها احساسات خود را بیان کنند و یاد بگیرند احساسات متفاوت خود را بروز دهند و تخلیه کنند.
  • کودک هیجانات خود را از طریق بازی می‌تواند نشان دهد و این امر باعث کاهش تنش‌های عاطفی او می‌شود.
  • کودک می‌تواند بلندپروازی هایش را در بازی‌هایش نمایان کند.
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *