مراقبتهای ماه پنجم بارداری | نکات مهم بارداری در ماه پنجم

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

با پایان ماه چهارم بارداری و مراقبت‌های لازم که در این ماه گذرانده‌اید، وارد ماه پنجم بارداری می‌شوید. میانه سه ماهه دوم بارداری خویش و در میانه دوران بارداری هستید. در اینجا می‌خواهیم مراقبتهای ماه پنجم بارداری را برایتان بازگو کنیم تا با آگاهی از نکات مهم آن، این ماه را نیز در سلامت و آرامش بگذرانید. در این ماه با بزرگ شدن بیشتر شکم مواجه می‌شوید. همچنین حرکات جنین بسیار زیاد و واضح برای مادر می‌شود. حتی ممکن است سکسکه جنین را نیز در ماه پنجم بارداری احساس کنید.

جنین در ماه پنجم بارداری چه تغییراتی می کند


  • جنین در این ماه به سرعت در حال رشد است و وزن جنین در حدود 250 گرم می‌رسد.
  • تمام اندام‌های جنین تشکیل شده‌اند و در حال تکمیل شدن می‌باشند.
  • موه‌های سر، مژه و ابرو نوزاد در ماه پنجم بارداری حال رشد هستند.
  • ریه‌های جنین تشکیل شده‌اند و مایعات آمونیومی را خارج می‌کنند.
  • یک ماده پنیر مانند سفید بر روی پوست نوزاد تشکیل می‌شود تا از آن در مقابل مایعات اطراف محافظت کند.
  • حرکات جنین به شدت افزایش پیدا می‌کند. حتی ممکن است خمیازه بکشد و حرکات کششی انجام دهد.
  • سکسکه یکی دیگر از کارهایی است که نوزاد در ماه پنجم بارداری ممکن است انجام دهد و مادر احساس کند.
  • گوش نوزاد هم شکل گرفته است و گوش خارجی نیز در حال ظاهر شدن می‌باشد. نوزاد در ماه پنجم بارداری صداهای داخل و خارج رحم را می‌تواند بشنود و به آنها واکنش نشان می‌دهد. در صورت شنیدن صدای بلند یا ناگهانی تکان می‌خورد و اینگونه عکس العمل نشان دهد.
  • چشم‌های نوزاد در حال کامل شدن هستند و اگر نور زیاد بگیرید بر روی شکم، قادر به تشخیص است و تکان می‌خورد.
  • در ماه پنجم بارداری نوزاد بسیار فعال می‌شود، لگد می‌زند و یا پاهایش را تکان می‌دهد و عضلات خود را کشش می‌دهد. به طوری که حرکاتش برای مادر کاملا محسوس است.
  • در صورت دختر بودن نوزاد تخمدان‌ها و در صورت پسر بودن بیضه‌های نوزاد تشکیل می‌شوند. رحم دختران در ماه پنجم بارداری شروع به ساخته شدن می‌کند.
ماه پنجم بارداری
ماه پنجم بارداری

بدن مادر در این ماه چه تغییراتی می کند؟


در ماه پنجم بارداری، با بزرگتر شدن جنین درون رحم، شکم مادر رو به بزرگتر شدن می‌رود. بزرگتر شدن شکم به کمر و لگن مادر فشار وارد می‌کند. همچنین افزایش مایعات در بدن، باعث ایجاد تورم در دست‌ها و پاهای مادر می‌شود. از تغییرات دیگر بدن زنان در این ماه، گرفتگی عضلات می‌باشد، که این امر به دلیل ترشح هورمون‌ها در بدن مادر اتفاق می‌افتد. با بزرگتر شدن رحم، پوست شکم کشش می‌یابد و رگه رگه می‌شود و ممکن است شما را اذیت کند. همچنین ناف برآمده می‌شود.

در این ماه از نظر روحی نیز مادر، دچار تغییرات می‌شود و ممکن است دچار اضطراب بیشتری شود. اشتهای مادر زیاد می‌شود و میل به خوردن مواد غذایی بیشتری در او به وجود می‌آید. در ماه پنجم بارداری، وزن مادر ممکن است 3 تا 4 کیلوگرم افزایش پیدا کند.

تغییرات بدن در ماه پنجم بارداری
تغییرات بدن در ماه پنجم بارداری

علائم و مراقبتهای ماه پنجم بارداری


سوزش معده

با بزرگر شدن رحم و شکم مادر، به معده فشار وارد می‌کند. ترشح هورمون‌ها در این ماه باعث ضعیف شدن معده می‌شود. اسید معده وارد معده می‌شود و باعث سوزش معده می‌گردد. برای کاهش این عارضه غذاهای تند و سرخ شده کمتر مصرف کنید. غذاهای فرآوری شده و چرب را کنار بگذارید. تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر و مقدار آن را کمتر کنید و  تا دو ساعت قبل از خوابیدن غذا نخورید.

کشش بر روی پوست و خارش

با بزرگ شدن جنین شکم نیز بزرگ می‌شود و پوست شکم مادر کشیده می‌گردد. با افزایش وزن مادر، در قسمت ران‌ها و سینه‌ها هم نشانه‌های کشش ایجاد می‌شود و بر روی پوست رگه رگه‌های ایجاد می‌شود. برای کاهش این کشیدگی و خشکی پوست، پوست را چرب کنید و از کرم و لوسیون‌های مناسب استفاده کنید. آب و مایعات به مقدار زیاد مصرف کنید. وزن خود را در طول دوران بارداری در کنترل داشته باشید.

افزایش اشتها

در ماه پنجم بارداری به دلیل رشد سریع جنین، اشتهای مادر افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از پرخوری و کنترل وزن مواد مغذی و کم کالری مصرف کنید تا احساس سیری در شما ایجاد شود. قبل از خوردن غذا، یک لیوان آب مصرف کنید تا جلوی اشتهای کاذب شما را بگیرد و از اضافه وزن در شما جلوگیری بعمل آید.

افزایش اشتها در بارداری
افزایش اشتها در بارداری

پشت درد

در ماه پنجم بارداری برای آماده سازی برای بارداری، بدن شروع به ترشح هورمون آرامش دهنده در بدن مادر می‌کند. این هورمون‌ها باعث شل شدن رباط و نرم شدن دهانه رحم می‌شود. رحم مادر هم با بزرگتر شدن به پشت فشار وارد می‌کند و شکم نیز رو به جلو می‌آید. همه این موارد باعث درد در کمر مادر و پشت درد می‌شود. برای کاهش درد در هنگام نشستن، پاهای خود را از سطح زمین کمی بالاتر قرار دهید و از زیرپایی استفاده کنید. حمام آب گرم نیز به کاهش درد کمک می‌کند.

واریس پا

واریس به برآمدگی های آبی رنگ در بدن مادر مخصوصا پاها گفته می‌شود. در این دوران به دلیل افزایش جریان خون برای رشد و تغذیه جنین به رگ‌ها فشار زیادی وارد می‌شود تا خون را به قلب برساند که همه این عوامل باعث واریس می‌شود. برای کمتر شدن این عارضه سعی کند وزن خود را کنترل کنید. پیاده‌روی و ورزش‌های سبک را در برنامه روزانه قرار دهید. لباس‌های گشاد و راحت بپوشید و از پوشین جوراب و شلوارهای تنگ خودداری کنید.

خستگی و بی حالی

در ماه پنجم بارداری بدلیل بزرگتر شدن نوزاد، شرایط جسمی مادر نیز در حال تغییر است و خوابیدن کمی مشکل می‌شود. به خاطر تکرر ادرار هم مادر دفعات زیادی بیدار می‌شود. به همین دلیل خواب مادر بهم می‌ریزد و در طول روز احساس خستگی و بی‌حالی می‌کند. سعی کنید در طول روز استراحت کوتاهی داشته باشید. در صورت بی‌حالی زیاد با پزشک خود مشورت کنید تا کم خونی نداشته باشید.

داشتن نفخ و یبوست

نفخ و یبوست از علائم دیگر این ماه است که به دلیل ترشح هورمون‌ها می‌باشد و در طول دوران بارداری ادامه پیدا می‌کند. ترشح هورمون‌ها باعث ضعیف شدن عضلات معده می‌شود و هضم غذا به کندی انجام می‌گردد و باعث نفخ می‌شود. برای کاهش نفخ و یبوست غذاهایی با فیبر زیاد مصرف کنید. آهسته غذا بخورید و آب زیاد بنوشید.

ورم کردن پاها

به دلیل افزایش وزن، پاها ورم می‌کنند که در طول بارداری ممکن است ادامه‌دار شود. جریان خون برای رسیدن به نوزاد افزایش پیدا می‌کند و زیاد شدن مایعات باعث ورم پاها و دست‌ها می‌شود. برای کاهش این امر، پاهای خود را بالا قرار دهید، لباس‌های گشاد بپوشید. در صورت ورم شدید دست‌ها و پاها حتما با پزشکتان مشورت کنید.

از دیگر علائم این ماه می‌توان به موارد تنگی نفس، خونریزی بینی و لثه، تپش قلب، بزرگ شدن سینه‌ها، افزایش ادرار و افزایش میل جنسی اشاره کرد.

آزمایشات لازم در این ماه


آزمایش این ماه مانند ماه‌های قبلی بارداری می‌باشد. وزن، فشار خون، ادرار، اندازه رحم، ارتفاع بالای رحم، تورم مچ پاها، ضربان قلب جنین و بینایی باید بررسی شود. در بعضی از زنان در معرض خط آزمایش کوردوسنتز انجام می‌شود. این آزمایش به منظور تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی باید انجام شود. برای زنانی که بارداری بالاتر از 35 سالگی دارند و یا دارای بیماری‌های خاص می‌باشند، حتما باید این آزمایش انجام شود.

آزمایشات لازم در این ماه
آزمایشات لازم در این ماه

نکاتی دیگر در مراقبتهای ماه پنجم بارداری


  • از مواد غذایی غنی از کلسیم و منیزم بیشتر استفاده کنید، چون در این ماه جنین به این مواد بیشتر احتیاج دارد.
  • آب فراوان بنوشید و از کم آبی بدنتان جلوگیری کنید.
  • مصرف کافئین را کم کنید، غلات کامل و مواد غذایی سالم را در برنامه تان بگذارید.
  • میوه، سبزیجات، کلسیم و لبنیات، پروتئین و … را فراموش نکنید. زیرا در ماه پنجم بارداری، به دلیل رشد سریع نوزاد، نیاز نوزاد و مادر به موادغذایی مغذی بیشتر میشود.
  • از مصرف میوه‌های گرمسیری مانند آناناس، انار و پاپایا خودداری کنید، زیرا باعث انقباضات رحمی و سقط جنین می‌شوند.

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری می‌توانید دیگر مقالات این سایت همچون مراقبت‌های ماه چهارم بارداری و مراقبت‌های ماه ششم بارداری را مطالعه نمایید.

جهت خرید لوازم سیسمونی نوزاد هم اکنون به فروشگاه آنلاین بدو نی نی مراجعه کنید. ما می‌دانیم که خرید سیسمونی کودک برای شما دغدغه‌ای مهم است، بنابراین ما لوازم نوزاد و کودک را در بهترین برندها و با قیمتی مناسب برای فرزند دلبند شما فراهم کرده‌ایم.

سوالات متداول


در ماه پنجم بارداری جنین چه تغییراتی می‌کند؟

از نمونه تغییرات جنین در ماه پنجم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تمام اندام‌های جنین تشکیل شده‌اند و در حال تکمیل شدن می‌باشند.
  • ریه‌های جنین تشکیل شده‌اند و مایعات آمونیومی را خارج می‌کنند.
  • حرکات جنین به شدت افزایش پیدا می‌کند. حتی ممکن است خمیازه بکشد و حرکات کششی انجام دهد.
  • چشم‌های نوزاد در حال کامل شدن هستند.

بدن مادر در ماه پنجم بارداری چه تغییراتی می‌کند؟

  • شکم مادر رو به بزرگتر شدن می‌رود.
  • افزایش مایعات در بدن، باعث ایجاد تورم در دست‌ها و پاهای مادر می‌شود.
  • در این ماه از نظر روحی مادر دچار تغییرات می‌شود و ممکن است دچار اضطراب بیشتری شود.
  • اشتهای مادر زیاد می‌شود و میل به خوردن مواد غذایی بیشتری در او به وجود می‌آید.

از علائم ماه پنجم بارداری چیست؟

  • سوزش معده
  • کشش بر روی پوست و خارش
  • افزایش اشتها
  • پشت درد
  • واریس پا
  • خستگی و بی حالی
  • داشتن نفخ و یبوست
  • ورم کردن پاها
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *