انواع صندلی ماشین کودک

انواع صندلی ماشین
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

استفاده از صندلی ماشین کودک بهترین و مطمئن‌ترین راه برای محافظت از کودک درون خودرو می‌باشد. اگر خودرو شخصی دارید حفظ امنیت کودک درون خودرو از وظایف مهم والدین است. برای کودک از بدو تولد تا زمانیکه که از نظر وزن و جثه به اندازه‌ای شود که کمربند ایمنی خودرو برایش قابل استفاده شود باید از صندلی ایمنی خودرو برای حفاظت از کودک استفاده کنید. استفاده از صندلی خودرو نوزاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. عدم توجه به این موضوع ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به کودک وارد کند.

متاسفانه در کل دنیا در تصادفات بیشترین آسیب‌ها متوجه کودکان است و در صورت رعایت نکردن مسائل ایمنی این آسیب‌ها دو چندان و غیر قابل جبران می‌شوند. نحوه استفاده از صندلی ماشین برای کودک متناسب با سن و اندازه کودک از نظر کارشناسان بهترین راه حل برای محافظت کامل از کودک در تصادفات است که در اکثر کشورهای دنیا استفاده از آن الزامی شده است. ولی متاسفانه هنوز بسیاری از خانواده‌های ایرانی از اهمیت تهیه صندلی خودرو کودک برای محافظت از کودک همچنان غافل هستند.

لزوم استفاده از صندلی ماشین


در آغوش گرفتن کودک برای حفظ امنیت کودک در داخل خودرو روش مطمئنی نیست. در هنگام تصادف ممکن است نوزاد و یا کودک از بغل مادر خارج شود و یا پرتاب شود. اگر هم خارج نشود باز ممکن است به همراه مادر رو به جلو پرتاب شوند و خود مادر به کودک آسیب برساند. نشستن به همراه کودک در صندلی جلوی خودرو نیز یکی از خطرناک‌ترین کارهای ممکن است. زیرا در تصادفات خطر پرتاب شدن کودک و مادر و یا هر دو باهم بسیار وجود دارد و در صورت داشتن ایربگ و باز شدن آن احتمال خفگی نوزاد هم وجود دارد.

در آغوش گرفتن نوزاد بر روی صندلی عقب خودرو هم خطرناک است. در هر صورت نوزاد در آغوش والدین در تصادفات مانند ایربگ برای والدین عمل می‌کند و در واقع سپری می‌شود که ضربه و فشار به بدن نوزاد وارد می‌گردد و آن را جذب می‌کند. با سهل انگاری و بی‌توجهی نسبت به تامین امنیت کودک در خودرو جان فرزندان دلبندتان را در خطر نیندازید و او را در معرض آسیب قرار ندهید. در تصادفات اگر احتمال پرت شدن وجود داشته باشد کودکان چند برابر بزرگسالان احتمال پرت شدن به سمت شیشه و یا حتی بیرون برایشان وجود دارد. استفاده از صندلی ماشین کودک برای حفظ امنیت کودک در تمام دنیا بهترین روش است و در اکثر کشورهای دنیا به عنوان قانون استفاده از آن برای کودک الزامی شده است.

صندلی ماشین کودک
صندلی ماشین کودک

خرید صندلی ماشین


در هنگام خرید صندلی خودرو کودک از فروشگاه و یا به صورت اینترنتی کاتولوگ و ضمانت‌نامه آن را بررسی کنید و دستور‌العمل نصب صندلی و مشخصات کلی محصول را کاملا بخوانید و از داشتن استاندارد هم مطمئن شوید. اگر به صورت حضوری خرید می‌کنید حتما صندلی را چند بار بر روی صندلی خودرو نصب و باز کنید تا روش آن را یاد بگیرید و بتوانید به صورت کاملا ایمن و محکم آن را نصب کنید. اگر به صورت اینترنتی خرید می‌کنید مطمئن شوید که در صورت مناسب نبودن بتوانید آن را تعویض کنید.

اندازه صندلی را نیز در هنگام خرید در نظر داشته باشید تا نسبت به اندازه صندلی خودرویتان، بتوانید اندازه مناسب را تهیه کنید. صندلی ماشین کودک نباید خیلی بزرگ باشد که نصب آن در جهت‌های مختلف مشکل باشد و یا به صندلی جلو فشار وارد کند و در صورت استفاده افراد دیگر از صندلی عقب خودرو جا برایشان باشد. در اندازه صندلی سن کودکتان را هم در نظر داشته باشید و خیلی بزرگ برای کودک نباشد که درون آن بتواند جا به جا شود و خیلی هم کوچک نباشد که کودک قادر باشد کمی دست و پاهایش را تکان بدهد.

اگر صندلی ماشین را مرتبا از ماشین خارج و داخل می‌کنید به وزن صندلی و راحتی نصب آن نیز توجه کنید. اگر مدت زمان زیادی از صندلی برای کودکتان استفاده می‌کنید و یا اهل سفر رفتن هستید بهتر است صندلی دارای پشتی قابل تنظیم برای راحتی کودکتان تهیه کنید که در این زمینه می توانید مقاله نکات مهم سفر با نوزاد را مطالعه نمایید.

انواع صندلی ماشین کودک
خرید صندلی ماشین کودک

صندلی نو یا دست دوم


اگر نمی‌خواهید برای خرید صندلی ماشین هزینه کنید و یا قصد دارید صندلی دست دوم بخرید حتما برچسب آن را بخوانید. در صورت پاک شدن و یا گم شدن دفترچه و دستوالعمل از صاحب فعلی صندلی بخواهید که تاریخ خرید و طریقه نصب و … را برایتان توضیح دهد. صندلی ماشین‌های قدیمی‌تر معمولا دارای استانداردهای به روز نیستند و بعضی از عیب‌ها و تغییرات در صندلی در هنگام تصادفات ممکن است با چشم دیده نشوند ولی برای کودک خطرآفرین هستند. بنابراین بهتر است از خرید صندلی کهنه خودداری کنید. اما در صورت تصمیم برای خرید صندلی دست دوم نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • از نداشتن تصادف شدید اطمینان حاصل کنید.
  • در ظاهر خیلی فرسوده و کهنه نباشد.
  • عیب مشهود در اجزای آن مثلا در دسته و پشتی صندلی و … وجود نداشته باشد.
  • دفترچه راهنمای آن را بخواهید و مطالعه کنید.
  • با طریقه نصب آن آشنایی پیدا کنید.
  • حتما دارای نشان استاندارد باشد.
  • گواهی تست تصادفات داشته باشد

صندلی مناسب با خودرو


قبل از خرید صندلی ماشین کودک، مطمئن شوید که در خودرو شما قابل نصب باشد. زیرا صندلی‌های متفاوت بر روی همه مدل ماشین‌ها قابل نصب نیستند. صندلی در هنگام نصب در خودرو باید کاملا در جای خودش محکم شود و به اطراف منحرف نشود و بتوانید آن را در جهات مختلف به راحتی نصب کنید.

نحوه نصب صندلی ماشین

  • نصب از طریق کمربند ایمنی خودرو: صندلی ماشین کودک در اکثر خودروها قابلیت نصب توسط کمربند ایمنی خودرو را دارند. به این طریق صندلی بر روی صندلی عقب خودرو نصب می‌شود و می‌توانید آن را در جای خود محکم کنید.
  • نصب از طریق سیستم ایزوفیکس خودرو: سیستم ایزوفیکس یک سیستم استاندارد جهانی برای نصب صندلی ماشین کودک بر روی صندلی خودرو است. نصب با سیستم ایزوفیکس نسبت به نصب با کمربند ایمنی مطمئن‌تر و ایمن‌تر می‌باشد. لازم به ذکر است که همه ماشین‌ها دارای این سیستم نیستند. معمولا ماشین‌های خارجی و وارداتی و … دارای این سیستم هستند. در این روش قلاب‌هایی درون صندلی کار گذاشته شده است که به وسیله آنها صندلی ماشین کاملا محکم به صندلی خودرو نصب می‌شود.
خرید صندلی ماشین کودک
خرید صندلی ماشین کودک

بعضی از صندلی‌ها برای نصب دارای تجهیزات اضافی و جانبی هستند که در هنگام خرید همراه با صندلی باید آنها را تحویل بگیرید. از قطعه‌ها و لوازم جانبی متفرقه استفاده نکنید، زیرا ممکن است هنگام نصب صندلی را از  حالت استاندارد خارج کند.

برچسب صندلی ماشین و انتخاب صندلی مناسب برای کودک


در صندلی ماشین کودک باید به برچسب آن توجه کنید تا بتوانید صندلی مناسب با سن و اندازه کودکتان را تهیه کنید. گروه‌های صندلی تعریف شده برای کودکان به شرح زیر است:

  • گروه 0: مناسب برای کودک از بدو تولد تا وزن زمانیکه کودک به وزن 10 کیلوگرم برسد.
  • گروه 0+: مناسب برای کودک از بدو تولد تا زمانیکه که کودک به وزن 13 کیلوگرم برسد.
  • گروه 1: مناسب برای کودک با وزن 9 تا 17 کیلوگرم می‌باشد.
  • گروه 2: مناسب برای کودک با وزن 15 تا 25 کیلوگرم
  • گروه 3: مناسب برای کودک با وزن 25 تا 36 کیلوگرم

بودن علامت «universal» بر روی برچسب صندلی به این معنی است که بر روی اغلب ماشین‌ها قابل استفاده است. صندلی ماشین برای گروه‌های سنی مختلف از نوزادی تا سن‌های بالاتر دارای تفاوت‌هایی است. برای نوزاد در بدو تولد محافظت از سر و گردن نوزاد اهمیت دارد و از این رو صندلی گروه 0 برای نوزاد مناسب است. زیرا این صندلی‌ها دارای پدهایی در قسمت سر و گردن و حفاظت از کودک هستند. به همین ترتیب صندلی مناسب با سن کودک را تهیه کنید تا محافظت کاملی از کودک انجام شود.

صندلی ماشین کودک از لوازم ضروری و کاربردی می‌باشد که خرید انواع آن در مدل‌های مختلف زیر از فروشگاه سیسمونی بدو نی نی برای شما والدین به راحتی امکان‌پذیر فراهم است.

انواع صندلی ماشین کودک


صندلی نوزاد

این صندلی‌ها برای نوزاد از بدو تولد تا نوزاد با وزن 9 کیلوگرم طراحی شده‌اند. حساس‌ترین عضو بدن نوزاد سر و گردنش می‌باشد و همچنین دارای ستون فقرات نرم و در حال سفت شدن هستند. بنابراین این صندلی‌ها طوری طراحی شده‌اند که مطابق با ارگونومیک بدن نوزادان باشد و دارای پدهایی برای حفاظت از سر و گردن و ستون فقرات نوزاد می‌باشند. صندلی ماشین نوزاد معمولا دارای قابلیت تنظیم نشیمنگاه است و می‌توانید آن را برای حالت خواب و استراحت نوزاد آن را تنظیم کنید. این صندلی‌ها به راحتی قابل نصب و جدا شدن هستند تا بتوانید هنگامی که نوزاد خواب است بدون بیدار کردنش صندلی را جا به جا کنید.

صندلی ماشین نوزاد را بر روی صندلی عقب خودرو و رو به صندلی خودرو نصب کنید، تا در صورت تصادف و ضربه به سر و گردن نوزاد کمترین فشار وارد شود. از نصب صندلی ماشین رو به جلو و یا روی صندلی جلوی خودرو خودداری کنید. در صورت گذاشتن صندلی بر روی صندلی جلوی خودرو در صورت داشتن ایربگ حتما آن را خاموش کنید. همچنین بعد از گذاشتن نوزاد درون صندلی حتما کمربند ایمنی را برای نوزاد ببندید و از بسته بودن و محکم بودن آن مطمئن شوید.

از کریر هم می‌توانید به عنوان صندلی ماشین نوزادی برای کودکتان استفاده کنید. در بعضی از مدل‌های سرویس کالسکه، کریر نوزاد قابل نصب با کمربند ایمنی خودرو است که می‌تواند به جای صندلی ماشین برای کودک استفاده شود.

صندلی خردسال (کودکان بالاتر از یک سال)

این صندلی ماشین کودک مناسب برای کودکان بالاتر از یک سالگی می‌باشد. این صندلی‌ها دارای پدهای کمتری نسبت به صندلی نوزاد است و دارای نشیمنگاه بزرگتر و راحت‌تری نیز هستند. صندلی کودک در این سن را می‌توانید بر روی صندلی عقب خودرو و رو به جلو نصب کنید و کودک بتواند محیط اطراف را ببیند و شما هم کودک خویش را بتوانید مشاهده کنید. در این حالت نیز کمربند ایمنی را برای کودک ببندین و آن را با اندازه کودکتان تنظیم کنید.

انواع صندلی ماشین کودک
صندلی خردسال

صندلی بوستر یا تقویتی

این نوع صندلی ماشین کودک برای کودکانی که از نظر وزنی به قدری بزرگ شده‌اند که صندلی خردسال برایش دیگر به اندازه نیست ولی به حدی هم بزرگ نشده است که بتواند بر روی صندلی خودرو بنشیند و از کمربند ایمنی خودرو استفاده کند، مناسب است. زیرا در این حالت کمربند از جای اشتباه بر روی بدن کودک رد می‌شود. مثلا از روی شکم و یا از روی گردن کودک که نه تنها از کودک محافظت نمی‌کند بلکه ممکن است به کودک آسیب برساند. ولی استفاده از بوستر باعث می‌شود قد و ارتفاع کودک بلندتر شود و اندازه کودک به اندازه بزرگسالان شود تا بتواند از کمربند خودرو استفاده کند.

صندلی بوستر یا تقویتی
صندلی بوستر یا تقویتی

صندلی قابل تنظیم

این نوع از صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل استفاده برای کودک از بدو تولد تا خردسالی هستند. این مدل‌ها برای دوران نوزادی دارای پدهای و تشک‌های محافظ و نشیمن راحت برای نوزاد هستند که قابلیت تنظیم در رشد کودک تا 9 کیلوگرم را دارند. بعد از آن این تشک‌ها قابلیت جدا شدن دارند که بدین ترتیب صندلی خودرو نوزاد قابل استفاده برای کودک بالاتر از یک سالگی می‌شوند. بعضی از صندلی‌ها دارای کمربند ایمنی هستند که تا سن بالاتر هم برای کودک قابل استفاده می‌باشند و در بعضی از مدل‌ها با بزرگتر شدن کودک باید از کمربند ایمنی خودرو برایش استفاه کنید.

صندلی ماشین کودک چه ویژگی هایی باید داشته باشد


  • صندلی کودک برای استفاده باید استحکام خوبی داشته باشد و بادوام باشد.
  • صندلی باید قابلیت جدا کردن و شستشو داشته باشد تا بهداشت کودک رعایت شود.
  • برای محافظت کودک دارای کمربند ایمنی 5 نقطه‌ای و قابل تنظیم باشد.
  • کمربند ایمنی بهتر است دارای پد باشد تا کودک موقع بستن آن راحت باشد.
  • گیره و قفل کمربند ایمنی محکم باشد و به راحتی توسط کودک قابل باز شدن نباشد.
  • نصب صندلی بر روی خودرو راحت و آسان باشد و بعد از نصب در جای خودش تکان نخورد.
  • پدهای محافظ سر و گردن کودک داشته باشد تا ضربه و فشار را در تصادفات به خود جذب کند.
  • سیستم sps برای محافظت از کناره‌ها است و در صورت ضربه از کناره‌ها آن را کاهش می‌دهد.
  • پشتی نشیمنگاه قابل تنظیم برای راحتی کودک بسیار مناسب است.
  • داشتن حالت خواب برای استراحت و خواب نوزاد بسیار اهمیت دارد.
  • قابلیت نصب صندلی رو یه جلو و رو به صندلی خودرو برای سنین مختلف کودک ضروری است.
  • صندلی ماشین کودک باید قابلیت نصب محکم و مطمئن توسط کمربند ایمنی خودرو را داشته باشد.
  • در صورت داشتن امکان نصب صندلی توسط سیستم ایزوفیکس، نصب بسیار ایمن‌تر است.
  • صندلی ماشین را برای محافظت از کودک بهتر است بر روی صندلی عقب خودرو نصب کنید.
  • اندازه صندلی را باید مناسب با اندازه کودکتان انتخاب کنید تا کودک درون آن متمایل نشود.
  • بعد از یک تصادف یا ضربه خوردن صندلی بهتر است آن را تعویض کنید.
  • دارای تست تصادفات و استاندارد برای حفظ امنیت کودک باشد.
  • دارای نشیمنگاه نرم و راحت برای نشستن کودک باشد.
  • کودک باید درون صندلی صاف و مستقیم بنشیند و کمربند برایش راحت بسته شود.
صندلی ماشین کودک
صندلی ماشین کودک

بدو نی نی نی یک فروشگاه آنلاین می‌باشد که با بهره‌گیری از تخصص خود در زمینه لوازم کودک و سیسمونی، به عنوان یک مرجع معتبر برای خرید لوازم مورد نیاز نوزادان شناخته شده است. یکی از محصولات مهم شرکت صندلی ماشین کودک است که در بهترین برندها در سیسمونی فروشی تهران به شما عرضه می‌گردد.

سوالات متداول


چرا باید از صندلی ماشین کودک استفاده کرد؟

زیرا متاسفانه در تصادفات بیشترین آسیب متوجه نوزادن و کودکان است و آغوش گرفتن نوزاد توسط مادر با خطراتی همچون خفگی مواجه است، بنابراین باید از صندلی مخصوصا نوزادان و کودکان متناسب با سن آنها استفاده گردد.

در هنگام خرید صندلی ماشین کودک به چه نکاتی باید توجه نمود؟

  • در هنگام خرید صندلی خودرو کودک به صورت اینترنتی کاتولوگ و ضمانت‌نامه آن را بررسی کنید و دستور‌العمل نصب صندلی و مشخصات کلی محصول را کاملا بخوانید و از داشتن استاندارد هم مطمئن شوید. همچنین مطمئن شوید که در صورت مناسب نبودن بتوانید آن را تعویض کنید.
  • اگر به صورت حضوری خرید می‌کنید حتما صندلی را چند بار بر روی صندلی خودرو نصب و باز کنید تا روش آن را یاد بگیرید و بتوانید به صورت کاملا ایمن و محکم آن را نصب کنید.

انواع صندلی ماشین کودک چیست؟

  • صندلی نوزاد
  • صندلی خردسال (کودکان بالاتر از یک سال)
  • صندلی بوستر یا تقویتی
مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *