سرگرمیهای مناسب برای کودک

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

کودک بعد از یک سالگی کم کم می‌تواند دنیای اطراف را بشناسد و بر حواس پنجگانه خویش تسلطش بیشتر شود. یکی از راه‌هایی که به کودک در این زمینه کمک می‌کند، انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های مناسب برای او است. همانطور که می‌دانید بازی‌ها و سرگرمی‌ها در رشد فکری و ذهنی کودک بسیار موثر است که جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به نقش بازی در رشد کودکان رجوع کنید. انتخاب بازی‌ها و سرگرمی‌های مناسب برای کودک بر عهده شما والدین عزیز می‌باشد.

با انتخاب سرگرمی مناسب برای کودک علاوه بر اینکه کودکتان بازی می‌کند و سرگرم می‌شود، زمینه رشد فکری کودک و کمک به افزایش مهارت‌های آن هم مهیا می‌شود. از طرف دیگر بازی‌ها و اسباب بازی‌های کودکان برای سنین مختلف مانند بازی کودکان 6 تا 12 ماهه متفاوت است. به عنوان مثال بازی‌هایی که کودک یک ساله می‌تواند انجام دهد با سن‌های بالاتر فرق می‌کند. در خرید اسباب بازی و نوع بازی برای کودک سن و شرایط خاص او را در نظر بگیرید.

انواع بازی ها و سرگرمی های مناسب برای کودک


بازی های ساختنی

این بازی‌ها بسیار در رشد فکر و ذهنی کودک موثر است و ذهن کودک را به چالش می‌کشد و باعث خلاقیت در کودک می‌شود. از این جهت این بازی‌ها و سرگرمی‌ها بسیار لازم و ضروری برای رشد کودکتان است و تهیه این وسایل را در اسباب بازی‌های کودک باید برای والدین مهم باشد.

لگو یا خانه‌سازی

این بازی‌ها باعث تقویت خلاقیت و مهارت در کودک می‌شود. بازی کردن با این اسباب بازی‌ها قوه تخیل کودک را تقویت می‌کند. همچنین در رشد مهارت‌های حرکتی، جسمی و فکری کودک بسیار موثر است. کودک با بازی کردن و ساختن یک جسم قابلیت حل مسئله را یاد می‌گیرد و در خود احساس غرور می‌کند.

در هنگام تهیه لگو برای کودکان با سن کمتر (زیر 2 یا 3 سال) از لگویی استفاده کنید که دارای ابعاد بزرگتری باشد و تعداد کمتری را نیز داشته باشد. تا کودک بتواند از عهده بازی بر بیاید و بتواند آن را کامل کند. کودکان چون عادت دارند هر چیزی را به دهان ببرند تکه‌های لگو اگر ریز باشد به دهان بردن آن ممکن است باعث خفگی کودک شود.

لگو یا خانه‌سازی
لگو یا خانه‌سازی

خمیر بازی یا گل بازی

کودکان بازی کردن با خمیر بازی یا گل بازی را دوست دارند. بازی با خمیر باعث می‌شود کودک تمام انرژی و توان خود را به کار ببرد و در واقع باعث تخلیه انرژی کودک می‌شود. همچنین در حین ساختن شکل‌ها و اجسام گوناگون ماهیچه‌های دست کودک و مهارت‌های حرکتی کودک تقویت می‌شود. در سن زیر 2 سال کودک ممکن است خمیر را به دهان ببرد که در این صورت والدین باید از کودک مواظبت کرده و از این کار جلوگیری کنند یا از خمیرهایی که بهداشتی هستند، استفاده کنند.

اگر قصد خرید انواع بازی و سرگرمی‌ مناسب برای کودک خود با قیمتی مناسب و جنسی درجه یک را دارید، پیشنهاد ما به شما نمونه‌های زیر می‌باشد.

نقاشی کردن

جز وسایل بازی کودک می‌توانید کاغذ و وسایل رنگ‌آمیزی مختلفی که وجود دارد، تهیه کنید. برای رنگ آمیزی و نقاشی کودکان انواع ماژیک و آبرنگ و مدادرنگی‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توانید برای کودکتان تهیه کنید. نقاشی کردن برای کودک بسیار جذاب است و در بروز خلاقیت کودک بسیار تاثیر دارد. همچنین هنگام نقاشی هماهنگی بین چشم و حرکات کودک افزایش می‌یابد و استفاده از رنگ‌ها باعث ایجاد خلاقیت بیشتر در کودک می‌شود.

نقاشی کردن
نقاشی کردن

کتاب نقاشی

برای نقاشی کردن کودک می‌توانید کتاب‌هایی که دارای شکل‌های مختلف حیوانات و طرح‌های دیگری هستند را تهیه کنید. به کودک اجازه بدهید هر طور که دلش میخواد رنگ‌آمیزی کند و در حین نقاشی کردن رنگ‌ها را یاد بگیرد و از شما بپرسد. اسامی طرح‌ها و حیواناتی را که رنگ می‌کند را به ذهنش بسپارد. کودک با نقاشی کردن و رنگ‌هایی که به کار می‌برد در واقع هر چه در ذهنش می‌گذرد را نشان می‌دهد و والدین می‌تواند تا حدودی با روحیات کودکشان آشنا شوند.

یکی دیگر از سرگرمی‌های مناسب برای کودک در زیر سه سال ساختن کاردستی به همراه کودکتان است. شما می‌توانید با مقداری مقوا، کاغذهای رنگی، چسب و … شکل‌های مختلف بسازید. اگر می‌توانید با یک قیچی طرح‌های ساده (دایره، مربع، مثلث) را با کاغذ و مقوا آماده کنید و در اختیار کودک قرار دهید. همچنین قیچی‌های پلاستیکی مخصوص کودک هم وجود دارد که می‌توانید برای بازی کودک تهیه کنید.

قصه گفتن

قصه گفتن برای کودکان در این سن هم یکی از سرگرمی‌های مناسب برای کودک به حساب می‌آید و هم چیزهای جدید یاد می‌گیرد. با قصه گفتن برای کودک آشنایی با لغات مختلف بیشتر می‌شود و چگونه حرف زدن و حتی خاطره گفتن را یاد می‌گیرد و به مرور مسلط می‌شود. کودکان کارهای تکراری را بسیار دوست دارند و اصلا خسته نمی‌شوند. قصه گفتن هم از جمله کارایی است که شما می‌توانید بارها و بارها داستان تکراری بگویید.

حتی می‌توانید درباره کارهای روزمره و یا در مورد افراد خانواده داستان تعریف کنید. کودک با اسامی آشنا بیشتر به داستان جذب می‌شود. حتی کودک خودش هم شروع به حرف زدن و داستان سرایی می‌کند، که این مسئله برای خلاقیت کودک بسیار مناسب است.

قصه گفتن
قصه گفتن

کتاب های تصویری

کتاب‌های تصوریری گوناگون و متنوعی برای کودکان وجود دارد. این کتاب‌های تصویری با داشتن عکس‌های رنگی و زیبا بسیار برای کودک جالب است. این کتاب‌ها اصولا دارای داستان هستند. شما می‌توانید از روی این کتاب‌ها بارها برای کودک داستان‌های کوتاه و به صورت خودمانی و راحت تعریف کنید و کودک از شنیدن آن لذت می‌برد.

آب بازی

یکی دیگر از سرگرمی‌های مناسب برای کودک در این سن بازی کردن با آب است. بازی با آب برای کودک بسیار جذاب است. برای کودک چند وسیله کوچک پلاستیکی یا اسباب بازی کوچک تهیه کنید و با یک ظرف آب در اختیار کودک قرار دهید. کودک با ریختن آنها در آب و شستن یا پرکردنشان از آب بازی کند. بازی با آب هم باعث تخلیه انرژی کودک و یادگیری بهتر اجسام می‌شود.

بازی های اجتماعی

کودک بعد از دو سالگی دیگر احتیاج با ارتباط با دیگران و مخصوصا کودکان دیگر دارد. کودک در این سن آماده یادگیری مفاهیم بزرگتر مانند رقابت، برتری، شکست، مسئولیت پذیری و … می‌باشد. این بازی‌ها در رشد روابط کودک بسیار موثر است.

از جمله کارهایی که می‌توانید برای کمک به کودک انجام دهید دیدن فیلم یا کارتون همراه با کودکتان است و در مورد فیلم و کارتون با کودک حرف بزنید. کودکتان را به پارک ببرید تا با کودکان دیگر بازی کند و مهارت‌هایی را در تقابل با آنها کسب کند. بازی کردن با هم سن و سال برای کودک بسیار مفید و لازم است.

کودک با بازی کردن با کودکان دیگر مفهوم دوستی و دوست ماندن را یاد می‌گیرد و مهربانی، دوست داشتن و دوستی و … را درک می‌کند و همچنین مشارکت و کار گروهی را تجربه می‌کند.

در هنگام بازی کردن اگر در اختیار کودک اسباب بازی‌های مناسب بگذارید، می‌تواند با کودکان دیگر در بازی‌ها سهیم شود و یا برعکس قلمرو خود را حفظ کند و داشتن استقلال را تجربه کند.

بازی های مفهومی و حسی

این بازی‌ها برای کودکان 2 سال به بالا مناسب می‌باشد. در واقع با این بازی‌ها مفاهیم مختلف مانند رنگ‌ها، شکل‌ها، بوها و مزه‌های مختلف را به کودک یاد می‌دهید. کودک با این گونه بازی‌ها با حواس خود آشنا و تقویت می‌شود.

اشکال مختلف حیوانات را نشان دهید و نام آنها را بپرسید. در مورد نام رنگ‌های مختلف به کودکتان آموزش دهید. اجازه بدهید چیزهایی که به کودک آسیب نمی‌رساند را لمس کند و تجربه واقعی بدست آورد. با خوردن انواع میوه‌ها و غذاها طعم ترش و شیرین و … را به کودک یاد دهید. حالت مختلف انسان از جمله خندیدن، ناراحت شدن و … را با اجزای صورت به کودک یاد دهید.

بازی های مفهومی و حسی
بازی های مفهومی و حسی

انواع وسایل لازم برای انجام بازی های مناسب کودک زیر 3 سال


  • انواع لگو و وسایل خانه‌سازی
  • انواع توپ در سایزها و جنس‌های مختلف
  • انواع کتاب‌های تصویری مخصوص نوزاد و کودک در جنس‌های پلاستیکی و پارچه ای و کاغذی
  • انواع کتاب‌های رنگ آمیزی و نقاشی مخصوص کودک
  • اسباب رنگ آمیزی برای کودک (مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ، گواش و …)
  • انواع کتاب‌های شعر و یا کتاب داستان
  • اسباب بازی‌های واقعی مانند انواع جغجغه‌ها، عروسک‌های پولیشی
  • اسباب بازی‌های آموزشی
  • آویز تخت نوزاد
  • تشک بازی نوزاد
سرگرمی‌های مناسب برای کودک تا 3 سالگی
سرگرمی‌های مناسب برای کودک تا 3 سالگی

فروشگاه آنلاین بدو نی نی، مرجعی کامل برای خرید سیسمونی کودک می‌باشد. در فروشگاه ما خرید لوازم سیسمونی نوزاد به صورت آنلاین وجود دارد که کار را برای شما والدین عزیز بسیار راحت و لذت بخش کرده است. شما می‌توانید جهت خرید بهترین لوازم و وسایل لازم برای انجام بازی‌های مناسب کودک از کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

سوالات متداول


چه بازی و سرگرمی برای کودکان مناسب است؟

  • بازی‌های ساختنی
  • لگو یا خانه‌سازی
  • خمیر بازی یا گل بازی
  • نقاشی کردن
  • قصه گفتن
  • آب بازی
  • بازی‌های اجتماعی
  • بازی‌های مفهومی و حسی

چه نوع سرگرمی قوه تخیل و خلاقیت کودک را بالا می‌برد؟

سرگرمی‌هایی همچون نقاشی کردن و استفاده از لگو و خانه‌سازی برای تقویت خلاقیت کودک بسیار موثر است.

قصه گفتن چه تاثیری بر کودک دارد؟

  • با قصه گفتن برای کودک آشنایی با لغات مختلف بیشتر می‌شود و چگونه حرف زدن و حتی خاطره گفتن را یاد می‌گیرد.
  • کودک با اسامی آشنا بیشتر به داستان جذب می‌شود.
  • با قصه گفتن، کودک خودش هم شروع به حرف زدن و داستان سرایی می‌کند.

با انجام بازی‌های اجتماعی، کودک چه مواردی را فرا می‌گیرد؟

کودک با بازی کردن با کودکان دوستی و دوست ماندن را یاد می‌گیرد و مهربانی، دوست داشتن و دوستی و … را درک می‌کند و همچنین مشارکت و کار گروهی را تجربه می‌کند.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *