راه افتادن کودک از چند سالگی شروع می شود؟

راه رفتن کودک - راه افتادن کودک
لطفا به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد امتیاز: 0 میانگین: 0]

یکی از اتفاقات مهم و جذاب در زندگی هر پدر و مادری، راه افتادن کودک است. راه رفتن کودک برای اولین بار برای والدین بسیار جذاب است و برای این فرآیند لحظه شماری می‌کنند.

اولین سال بعد از تولد نوزاد سال بسیار مهم و در عین حال شیرین برای اطرافیان کودک است. در این سال کودک به سرعت رشد می‌کند و اتفاقات و فرآیندهای جدید و نویی برای اولین بار در زندگی کودک رخ می‌دهد. مانند اولین حرف زدن، اولین راه رفتن و یا به غذا افتادن که همه این اتفاقات برای والدین بسیار ارزشمند هستند. همه این اتفاقات در زمان معمول خویش نشان از سلامت کودکشان دارد.

راه افتادن کودک به یک باره انجام نمی‌شود، بلکه علائمی دارد. طی مراحل در چند ماه کودک موفق می‌شود که روی پاهای خویش بایستد و راه برود و در نهایت کودکان معمولا از 9 تا 12 ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند.

نشانه های اولیه راه افتادن کودک


عضلات کودک در ماه‌های اولیه هنوز شکل نگرفته‌اند و بسیار ضعیف هستند. هر حرکتی که نوزاد در ماه‌های اولیه از خود نشان می‌دهد در جهت تکمیل و تقویت عضلات حرکتی کودک است.

در 6 ماهگی تا یک سالگی با هر حرکت جدید یک عضله در پاهای کودک ساخته و تقویت می‌شود.

چهار دست و پا رفتن کودک
چهار دست و پا رفتن کودک

6 ماهگی – شروع چهار دست و پا رفتن و نشستن

کودک در حدود 6 ماهگی کم کم شروع به نشستن می‌کند. نشستن کودک یکی از علایم قبل از راه رفتن کودک است. به طوری که همزمان با چهار دست و پا رفتن به راه رفتن هم علاقه نشان می‌دهد. همچنین دوست دارد خود را به اطراف بکشد.

همه این مراحل باعث تقویت و شکل‌گیری عضلات کودک می‌شود. این اتفاق برای راه رفتن کودک بسیار مهم می‌باشد. با چهار دست و پا رفتن در واقع سیستم عصبی کودک نیز تکمیل شده و باعث همکاری و هماهنگی بین عضلات کمر و لگن و ماهیچه‌های کودک، کنترل سر، تقویت گردن می‌شود.

9 ماهگی – شروع ایستادن و تمرین تعادل

کودک در 9 ماهگی به بعد دوست دارد خود را بالا بکشد و با تکیه به میز یا صندلی بایستد. این مرحله برای کودک اصلا آسان نیست و پیشرفت بزرگی برای کودک محسوب می‌شود.

ایستادن کودک در این حالت در واقع باعث تقویت عضلات پا، تعادل و هماهنگی بین اجزای بدن کودک است. کودک در این حالت از هر وسیله‌ای کمک می‌گیرد تا بایستند. در این مرحله ممکن است چندین بار زمین بخورد و شکست بخورد. این شکست زمینه‌ای می‌شود تا کودک تعادل را یاد بگیرد، بتواند بایستد و ترس از ایستادن برایش کم بشود. در این زمینه وظیفه والدین این است که محیطی امن را برای کودک فراهم کنند و وسایل تیز و برنده و خطرناک را از دسترس کودک خارج کنند. در ضمن باید وسایلی در نزدیکی کودک باشد که با تکیه به آنها به وسیله نوزاد از جایشان تکان نخورد.

لازم به ذکر است که بعد از شش ماهگی می‌توان جهت کمک کردن به راه افتادن کودک از روروئک استفاده نمود که فروشگاه اینترنتی سیسمونی بدو نی نی انواع این وسیله را در نمونه‌های زیر به شما عرضه می‌دارد:

12 ماهگی – مرحله قبل از راه رفتن

کودک بعد از توانایی ایستادن کم کم لبه میز یا اشیا را می‌گیرد و تا پایان مسیر راه می‌رود. در این مرحله والدین باید حواسشان به کودک باشد و در راه رفتن به کودک با نگه داشتن دستش کمک کنند تا هماهنگی بین حرکات کودک (ایستادن و قدم زدن) تکمیل شود و تعادل را یاد بگیرد. والدین باید کودک را برای راه رفتن تشویق کنند، محافظت کنند تا کودک قدم‌هایش را به سمت آنها بگیرد و در نهایت کودک را در آغوش بگیرند.

شروع راه رفتن کودک
شروع راه رفتن کودک

سوالات متداول


استفاده از روروئک چه کمکی به راه افتادن کودک می‌کند؟

در استفاده از روروئک کودک نظرات مختلفی وجود دارد. مخالفان بر این نظرند که استفاده از روروئک باعث می‌شود که عضلات و ماهیچه‌های کودک تقویت نشود و یا بعد از استفاده از آن کودک نتواند به تنهایی راه برود.

اگر در تهران یا ارومیه زندگی می‌کنید، اقلام و لوازم قابل عرضه در فروشگاه‌های سیسمونی فروشی ارومیه و سیسمونی فروشی تهران می‌تواند برای شما راه‌گشا باشد. فروشگاه آنلاین بدو نی نی، فروشگاهی یکجا برای تمام نیازهای لوازم کودک شماست! ما طیف گسترده‌ای از محصولات با کیفیت بالا را ارائه می‌دهیم تا فرزندپروری آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. اگر به دنبال کالسکه کودک، رورئک نوزاد یا صندلی غذای کودک باشید، ما شما را تحت پوشش قرار می‌دهیم. کالسکه‌های کودک ما با در نظر گرفتن راحتی کودک شما طراحی شده‌اند و از مواد بادوام ساخته شده‌اند تا آنها را ایمن و مطمئن نگه دارند.

در چه زمانی روروئک برای کودک توصیه می‌شود؟

  •  برای اوایل راه رفتن استفاده از روروئک باعث می‌شود که کودک تعادل را یاد بگیرد.
  • از زمین خوردن‌های احتمالی در اوایل راه رفتن و آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری به عمل آید.
  • در زمان‌هایی که والدین وقت کافی برای مراقبت از این دوره برای راه رفتن کودک ندارند.
  • زمانی که کودک از خطرات احتمالی ناشی از زمین خوردن می‌ترسد.

بعد از پا گرفتن و کسب توانایی اولیه در راه افتادن کودک، والدین باید دقت و وقت کافی برای کودکشان بگذارند تا کودک بر راه رفتن کاملا مسلط شود و کم کم بتواند به تنهایی شروع به بازی، راه رفتن کودک و در نهایت دویدن کند.

مهسا رضایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *